Wednesday, 30 March 2011

never was

11 comments:

  1. kedves képíró mester, le vagyok nyűgözve... de hát egy kommentben csak töredékesen jelezhetem, miért (szubjektíve, persze)
    - címválasztás: egy, az érzékelhető világ mögötti másik világ, mely időnként rejtélyes, megfejtésre váró jelzésekkel ad hírt magáról (utal az azonos c. filmre is?)
    - a három kép számomra sorozatként funkcionál, mégpedig a következő sorrendben: 1. madár 2. nyúl 3.szarvas. Narratíva, melynek fejlődéstörténete van
    - a narratíva-jelleget sok minden alátámasztja, többek közt az azonos színvilág és a hasonló elemkészlet mint visszatérő motívumok. a folytonosságot pedig a táguló perspektíva (ezt erősíti pl. az elmosódó tájrész egyre inkább a horizont felé húzódó és áttetszővé váló jellege...)
    És persze, a lényeg: a három állatfigura. Na, erről lenne mit mondani:
    - először is: az nyilvánvaló, hogy nem "ott" és nem "úgy" vannak a képben... És az is világos, hogy a mester nem csak egy egyszerű fotoshopot akart készíteni, hogy aszongya hogy belerakok a tájképbe néhány állatot, mintha ott lennének. Hanem: az állatfigurák "fekete lyukak" a tájban olyan állatok körvonalaival, mint amelyek elvileg akár ott is lehetnének (madár a fán, nyúl a mezőn, szarvas a romos ház közelében). Ha most csillagászati fogalmakkal akarnék halandzsázni (adva van a fekete lyuk okán!), akkor azt mondanám, hogy ezek fenyegető gravitációs szingularitások, amelyekben bármikor eltűnhet minden.
    -És akkor a folyamatosság, a narratíva kibontása:
    1.a madár még elég megtévesztően olyan, mintha valóban madár volna a fán. A környezet is érintetlen (ember nem járta természet)
    2.a nyúl már közelebb jött (emberi kéz művelte táj) és hangsúlyosabban nem-nyúl lesz belőle. De mivel pajkosan ugrál, még csak azt mondjuk: jééé, nahááát...
    3.a szarvas már itt van a kert alatt (az oroszok a spájzban)és nagyon nyilvánvalóan nem-szarvas. A ház pedig romos mivoltában már túl van az ember által épített és uralt környezet állapotán (valami "nem-hely" lett belőle)

    ...nnna, így is hosszabb lett, pedig nem fejeztem be... kösz a szellemi kalandot, mester

    ReplyDelete
  2. jól mondod kedves Anonymous, az állatfigurák egy nem létező emlék árnyai.

    ReplyDelete
  3. én köszönöm az elemzést és a gondolataidat

    ReplyDelete
  4. tehát kétszeresen is never was! vagy hányszorosan? szerintem fokozható (pl. előre a jövőbe)

    ReplyDelete
  5. megprobalok majd egy: " it will never be "-t

    ReplyDelete
  6. Mint annyiszor, most is nagy élvezettel követem anonymous gyöngyszemeit, miközben arra gondolok, hogy vajon az ősembernek is megmondták mikor feltalálta a kereket, hogy mit alkotott, mert szerintem a fotós-mesterben is, csak anonymous után tudatosul, hogy mit is kapott lencsevégre )

    ReplyDelete
  7. Kedves hjd, megtisztelő az érdeklődésed, és örülök, ha kedved leled szösszeneteimben.
    És a kerék...a következőképpen történhetett: a teremtés ura lenézett a földre, és látta, mit össze nem kínlódik az ember, míg inaszakadtából a barlangig vonszolja az elejtett bölényt. És mondá: fiam, homo, már vagy annyira sapiens, hogy nyugodtan feltalálhatnád a kereket... na gyere, megmutatom, hogyan kell...
    Azóta meg... hát sokat változtak a dolgok...de ez már egy másik (sok másik történet)...

    ReplyDelete